Followers

Friday, January 18, 2013

::X Semudah Seperti Yang Disangka::

Saya ada lah PA.. Bukan Pembantu Am tapi tugas hakiki saya ialah sebagai SETIAUSAHA PEJABAT...
I tau, ada gak org selalu mempertikaikan tugas-tugas PA.. Rasanya sebelum ni I dah post pasal kerjaya ni..

Nak cerita sikit la... My experience ni boleh dijadikan pengajaran....... Tak semudah itu kita nak amik hati bos, nak sabar layan kerenah dia yg mengada-ngada sebab x semua bos baik okey... Dan x semua bos x baik.... Kita kena pandai bodeksssss.. Org lain yg kata.. Hakikatnya I bukan jenis kaki bodek hokehhhhh...

Dulu 1st time I menjawat jawatan ni di sebuah IPTA utara tanah air.... I dapat bos lelaki.... Dia punya gred x lah tinggi sangat.. Kalo ikut gred, x layak dapat PA pun tapi maybe sebab jawatan dia sebagai Big Bos dalam Jabatan, dia boleh dapat PA. Ciri-ciri bos lelaki itu adalah seperti dibawah:-

1) Beliau seorang yang sangat tegas.. Almaklumlah, bekas polis katakan.. Wife dia lawyer n org berada la jugak.. Dalam pekan tu rasanya rumahnya antara yang terbesar disitu....

2) Beliau suka memaki hamun kakitangan bawahan dan juga student.. Memang kesian sangat sapa yang kena maki.. Mana-mana student yang pegi jumpa ngan dia, bila masuk SENYUM, bila keluar mesti MASAM sebab baru pas nanges.. Serius...! Ni x bohong k.. Bilik saya bersebelahan ngan bilik dia, so I boleh dengar dia bertempik tengking budak2 yang jumpa dia.. Ada yang kena maki ayat pundek la, bangan la, bodo la, babi la n macam-macam lagi...

3) Beliau seorang yang nyanyuk.. Nyanyuk saja satu hal, pastu bila dia terlupa something dia akan salahkan orang lain.....

4) Beliau agak gatal... Ada ke patut dia suruh PA dia pakai baju ikut body.. Hey, suka hati la nak pakai baju mcm mana pun.. Perlu ke nak tayang body..? Tgk body wife kt umah sudah la, lg bergetah lagi kot....

5) Beliau juga agak bengong n old school dari segi administration.. Maaf ye.. Bukan saja-saja nak cari dosa mengutuk dia. Tapi inilah hakikatnya.. Kita sebagai PA of course la kita belajar camna nak buat surat formal, proposal n anything segala bagai.. Kita jugak mesti la study camna nak buat surat formal from jabatan-jabatan x kira la samada dari swasta or gomen time kita praktikal dulu kan.. Mestilah kita TAHU kan... Tapi bila kena ngan pak cik ni agak confused sikit sebab dia x ikut format seperti yang ditetapkan. Dia main hentam ja.. Ayat dia lak ayat kampung.. As a PA, dah semestinya kita dah karang ayat yang terbaik n btl2 ikut format tapi dia lak pandai2 je nak tukar sana sini.. Then bila dah hantar surat to pihak-pihak tertentu, orang complain, mula la cakap "MY PA YG BUAT".. Hoihhhhh... Malu la aku... Ape ni... Haaa.. ni yang bengang ni....

6) Beliau menyalahgunakan kuasa... Disebabkan kuasa veto yang beliau dapat, beliau selalu melakukan hal-hal yang x sepatutnya dilakukan. Biarlah rahsia.....

7) I keja ngan dia x lama.. Sebab x tahan dia pun asyik ugut untuk tamatkan kontrak I la ape lah.. Last mungkin rezeki I mmg bkn kt situ, I dapat offer ke IPTA lain yg merupakan jawatan tetap.. So, I resignnnnn.. Good bye bos ku.. hohoho...

Then, 2nd time masa berkhidmat di IPTA terkenal di tanah air kita ni.. aku dapat bos pompuan... Masa lapor diri, Aku dah dapat ayat-ayat yang kurang menyenangkan mengenai bakal bos aku ni.. Haduhhhhh... Biar benor..... Ingat dah lepas dari mulut buaya.. Tapi termasuk dalam mulut rimau lak.. Bos pompuan ni lagi la susah nak control.. Sangatlah manja tersangat-sangat.. Sangat penat nak layan kerenah beliau... Biasa la, PEREMPUAN kan.. Perempuan vs Perempuan.. Camne nak handle tu..? I jugak antara PA yang paling lama bekerja ngan beliau iaitu dalam tempoh Setahun Sembilan Bulan.. Sebab, PA yang lama x sampai Setahun dah larikkkkk.. Ada yang resign without notis n aku adalah PA yang keEMPAT.... Maybe aku boleh tahan ngan beliau sebab dah penah dapat bos mcm singa, kali ni mcm rimau.. Rasa macam tak de bezanya.. Fulammaakkkk.. Bakal stress lagi lah nampak gayanya.... Meh nak story sikit ciri-ciri madame besaq ni.. Pangkat bos ni JUSA, agak tinggi jugak n taraf pemikirannya mmg high class la beb... Dah nama pun PROFESSOR....!! Aku ni sememangnya masih belum layak lg utk bekerja ngan dia lebih-lebih lagi dia orang RESEARCH.. Hadoiiiinyer laaaa.. Ciri-ciri beliau hampir serupa ngan bos lelaki sebelum ni.. Sila lihat perkara dibawah:-

1) Seorang yang sangat tegas.. Berkali ganda lagi tegas dari bos lama....

2) Seorang yang perfectionist tersangat-sangat.. X boleh ada salah n silap langsung... X BOLEH OKEH..!! Boleh faham dak X BOLEH ADA SILAP WALOPUN KOMA OR NOKTAH! Haiyooooo.. Ini yang paling haru, im still junior okeh.. not senior..! banyak lagi benda I nak kena belajar n now i x boleh buat silap langsung.. What should I do...? Boleh faham x perasaan aku time ni..?

3) Beliau seorang yang kelam kabut n sume keja nak kena cepat... Memang tersangatlah kelam kabut... Dia jalan laju sungguh weh... Bila dia jalan memang dia x tengok kiri kanan n tunduk je.... Then kalo ada orang jalan bertentang dengan dia, dia x kan mengelak melainkan orang yang dihadapan dia tu yang perlu mengelak...Yes, its true... Sebab i penah tengok dia terlanggar someone sebab dua-dua x sempat nak elak.. Heheheh.....

4) Her trademark NO EXCUSE, NO REASON.. Boleh faham x ayat ni..??! No Excuse, No Reason.. Its mean, x boleh dikecualikan n x boleh ada sebarang alasan.. Sebagai contoh, if dia mintak something n benda tu memang x ada.. Macam mana kita nak dapatkan sedangkan benda tu memang tak ada..?! Macammana..?? Macammana..?? Tell me plssss.. Contohnya dia if dia nak "buku memo" tapi buku tu memang x penah ada dalam jabatan.. Tapi dia nak jugak.. Dia x boleh terima alasan "buku tu x ada la prof", "buku tu x order lagi la prof", "buku tu memang x ada kt jabatan ni prof".. NO, itu alasan yang x boleh diterima pakai.. So, u need to find any alternative n do something..! by hook or by croock, u must do something..! Pfftttttttt...

5) Beliau seorang yang tidak pandai bersabar.... Bila dia bagi sesuatu tugas, dia x boleh nak tunggu lama-lama.. Kalo dia suruh kita pegi fotostat something, if lambat 2 minit, dia dah bising.. Sibuk2 call kita.. Kalo boleh, dia pass je dokumen tu kt kita, kita pas kt dia balik 2 copy dokumen tu on the spot.. Boleh bayangkan dak..? Tapi itulah hakikatnya.. If nasib kita malang, mesin fotostat got problem, makanya lagi malanglah nasib kita..... Jenuh nak menjawab.. Sampaikan aku kt opis tu mmg x pakai heel dah.. Pakai selipar je, lari sana lari sini sebab bos x boleh tunggu lama2.. Bayangkan, budak2 opis akan ckp "mari kita lihat larian marathon hari ini siapa juara..." huhuhu...

6) Beliau seorang workaholic... Tau dak apa maksud tu..? Kalo x tau, mai nak habaq tapi ampa semua mesti dah tau kan. Hohoho.. Ini olang jenis gila keja maa.. Dia x dak life, life dia hanya WORK WORK WORK.. Itu sahaja... But she's still pentingkan family dia lg.. Dia masuk keja agak lambat sikit, dlm 9am gitu.. So, pagi-pagi tu sempat la nak standby apa yang patut.. And aku sendiri pun terpaksa ikut style dia.. Work Work Work, no life..!! No enjoy... Sorry k, jadual aku sangatlah padat.. Hidup aku hanya dengan kerja sebab aku susah nak cuti, hari weekend pun kena keja.. Bos aku ni masuk 9am balik lak AFTER 7PM... So, if dia balik after 7pm, opkos la aku balik lagi lambat dari tu sebab sebelum dia balik dia akan bagi banyak mandat utk aku selesaikan pada keesokan harinya.. Gedebak gedebuk gedebang jatuh atas pala aku.. Hadoiiihhhhhhhhhhh.. Gilaaaa wehhhhhhhh.... Tapi, aku still pastikan aku akan bercuti utk release tension.. Buktinya, Tahun 2012, i take leave 1 week time beliau pegi Moscow.. Then i take leave for a few days balik kampung tenangkan fikiran... Sometimes, on weekend aku curik gak masa pegi makan angin di Cherating ke Cameron ke Langkawi ke... We must do something, kalo tak nnt fikiran kita akan jadi tersangat2 berat n u will got migrain then it become to be worst..! Trust me...

7) Beliau is Not Human Being... Sorry to say.. I need to admit it.. She's not a human being... Ni bukan kutuk tapi ni lah hakikatnya.. Buktinya, aku sangat susah nak dapat cuti.. Pernah aku mintak cuti, dia tak luluskan dengan alasan kekangan kerja.. Then she will promised bla bla bla.. Tapi cakap gebang saja, bila dah sampai masanya kita apply leave for a 2nd time, still not approve. Last, i take EMERGENCY LEAVE.. Sememangnya, while u work in gomen depart perbuatan ini adalah sangat tidak digalakkan.. Tapi aku terpaksa.. Sebab tu bila dia pegi oversea, aku akan amik kesempatan ini utk bercuti and aku akan apply last minit. Tu pun kena usha mood dia dulu n kena pandai tackle la beb.. Puji2 sikit, sembang2 sikit, yes, APPROVE... Fuuuhhhhhhhhh... Bab MC lak, ini paling menyusahkan.. Penah skali tu aku demam, i sms her to inform that i cant work on that day becoz demam... What she said? Pls come in to office, i need u to settle something urgent..! Blahhhh laaaa. Aku demam kot.. Memang agak baran disini... Tapi aku degil, i got MC n  x masuk opis langsung.. Ada sekali, aku demam.. I inform dia ckp nak pegi klinik just nak check je n amik ubat. Time tu dah keluar baru aku sms sbb kalo aku mintak izin comfirm dia x bagi. Gila kot, migrain bangat ohhhh.. Then dia paksa aku suh patah balik masuk opis sbb ada something urgent, aku pun patah balik.. u know what, aku balik opis just semata2 nak kena ubah magazine box from 1st cupboard to 2nd cupboard.. Itu sahaja.. Dalam hati ckp, WTF.. Tapi tak pe, sabarrrrrrrr.. Paling tak tahan, penah sekali aku dapat MC from Doktor under IPTA tu jugak sebab demam.. Then dia x puas hati, dia call dokter tu tanya, 'why u give MC to my PA?' 'brapa temperature dia?'.. Skali lg WTF..??????????

8) Sikap Berdendam.... Ni paling x best.. Belajar tinggi kalah gunung everest tp otak letak kt lutut... X professional... Berdendam... Sekali kita buat silap.. Berkali ganda kita akan dapat BALA...

At the last, akhirnya now aku dapat bos baru n Alhamdulillah bos kali ni agak BAIK dari yang sebelum ni....

Kesimpulannya, kepada PA-PA or bakal-bakal PA, pandai-pandailah korang tackle hati bos.. Kalo x suka sekalipun, jangan tunjuk sangat... Stay cool je.... Redha je la... Kita yang pilih kerjaya ni dan kita perlulah melaluinya dengan sabar...

Sekian, terima kasih.. hehehe...




No comments: